zaterdag 21 juni 2014

Zelf snel glutenvrije crackers maken (binnen een uur)

Wist je dat je met zaden en noten heel makkelijk crackers kunt maken? Naast dat het erg gezond is (www.voedingscentrum.nl) en een goede aanvulling is op ieders voeding (dus niet alleen de glutenpatienten), is het ook nog lekker. Ik had het weleens van iemand gehoord, maar nog nooit geprobeerd. Totdat ik vandaag aan het experimenteren ben geslagen....

De truc is om water toe te voegen aan een noten en zaden mengsel. Het water trekt in het mengsel en je hebt na een half uur een deegje, die gemakkelijk uit te rollen is naar een gewenste dikte. Dan een half uurtje in de oven en klaar.

Aangezien ik altijd noten en zaden in huis heb, is het voor mij een kleine moeite. Maar maak je niet ongerust, de ingrediënten zijn zeer makkelijk te krijgen en de bereiding is zeer makkelijk. Je kunt sowieso terecht bij de notenkraam (op de markt) en de ekowinkel (zoals Ekoplaza). Ik denk dat de gewone supermarkt de meeste ingrediënten ook wel heeft (bio-schap of dieetvoeding schap).
Er zijn zeer veel variaties mogelijk en de ingrediënten zijn niet duur. Geen zorgen dus als het een keer niet lukt of minder lekker is. Gewoon opnieuw proberen! Onder de foto staat het recept dat ik heb gebruikt.

                                

Maak een mengsel van:
70 gr gebroken lijnzaad
15 gr sesamzaad
snufje zout, snufje peper
+/- 75 ml water (het mengsel moet net onder water staan.)
1 theelepel zonnebloemolie
Handje gehakte gemengde noten, zoals walnoten en hazelnoten (ongezouten, ongebrand)
1 eetlepel chiazaad

Laat het mengsel een half uurtje staan.Verwarm ondertussen de oven voor op 175graden. Spreid het mengsel uit op een stukje bakpapier op de bakplaat en maak het met een lepel zo dun als je wilt. Je kunt ook een roller gebruiken, maar dan moet je er ook even een stukje bakpapier opleggen tijdens het rollen.  
25 minuutjes in de oven, even afkoelen en klaar is Eveline. 

Heerlijk met een stukje vleeswaren, maar ook met zoet beleg is het heeeeeerlijk.

Wil je advies over variaties, laat dan even een berichtje achter.

Ik heb nog een aantal stukjes over en deze ga ik bewaren op verschillende manieren, zodat ik jullie daarover over twee dagen kan adviseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten