donderdag 5 juni 2014

Restaurant Umami Utrecht heeft weinig kennis van gluten

De ober is het uithangbord van een restaurant. Als deze geen kennis heeft over glutenvrije gerechten, dan is de kans groot dat de keuken er niet op voorbereid/ingericht is. Helaas overkwam mij dit bij Restaurant Umami in Utrecht.

Er was geen glutenvrij brood beschikbaar en de ober kon mij niet vertellen welke gerechten glutenvrij waren. Ik kreeg een kopie van de kaart, waarachter bij sommige gerechten met een pen was bijgeschreven of deze glutenvrij waren. Opvallend was dat ze daar alleen de gerechten hadden gemarkeerd, die zonder saus te maken waren (zoals vlees en vis). Van alle overige gerechten wist de kok duidelijk niet wat de ingrediƫnten waren.

Umami werkt met een invul formulier voor drie gangen (bekend van de all you can eat concepten bij de sushi tenten), waarop iedereen aan tafel een vinkje moet zetten bij de gerechten die gewenst zijn. Dat is best lastig om in een vakje van 1 bij 1 cm aan te geven dat 1 van de gerechten glutenvrij moet zijn (zeker met een groep van 9 man). Ik verwachte dan ook dat het bij de bediening niet zo goed zou lopen.

Gelukkig was mijn vooroordeel niet waar, de ober heeft mij zeer goed bediend en ik heb alles gekregen dat ik heb besteld. Wat ook opviel was dat ik de aangepaste gerechten tegelijk kreeg met de gerechten van mijn vrienden. Dit wil namelijk ook nog wel eens een probleem zijn.... de rest heeft al lekker van het brood kunnen genieten en jij zit knorrend te wachten op je voorgerecht. Vaak komt je gerecht dan ook nog eens veel later, omdat het toch wel lastig is.

Dat de kok geen kennis had van glutenvrij kwam wederom voren bij de Sushi die ik had besteld. Ik kreeg sushi met surimi voorgeschoteld. Surimi is een vispasta mix met meel, dusssss NIET GLUTENVRIJ.

Voor kennis dus een matige 4, maar voor de logistiek van de gerechten een 8.

Ook hier bleek weer... 

altijd zelf blijven opletten!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten