vrijdag 15 mei 2015

Glutenvrije groentelasagne met kip

Glutenvrij eten vraagt vaak veel creativiteit. Door kookboeken en recepten te bestuderen leer ik veel van kruidencombinaties, bereidingswijzen en ingrediënten. Dit helpt mij om zonder pakjes en zakjes een gevarieerde smaakvolle maaltijd te kunnen bereiden.

Gisteren met hemelvaartsdag heb ik van mijn vrije tijd gebruik gemaakt om de kookboeken weer eens uit de kast te halen. Ik had van een vriendin glutenvrije lasagnebladen gekregen en wilde ideeën opdoen voor een lasagne. Ik had de tijd, dus dat mocht het ook kosten.

De kookboeken gaven mij zoveel ideeën, dat ik de lasagnebladen uiteindelijk niet eens heb gebruikt! Hierbij het recept voor een glutenvrije groentelasagne (met kip) voor 4 personen:


Tomatensaus:
10 ontvelde smaakvolle tomaten in blokjes (maak een inkeping, leg ze in 3 minuten in kokend water, daarna in ijswater. Het ontvellen zal nu zonder problemen lukken)
4 gehakte tenen knoflook
50 gram roomboter
4 eetlepels olijfolie
eetlepel poedersuiker
1,5 dl rode wijn
7 blaadjes gehakte verse basilicum

snelle variant: gebruik 3 blikken gepelde tomaten

smelt de boter met de olijfolie in een pan. Fruit de knoflook heel even. Voeg de rode wijn en de gepelde tomaten toe. Breng zachtjes aan de kook. Voeg de poedersuiker toe. Laat ongeveer 30 minuten pruttelen, met regelmatig stevig roeren. Als de tomaten tot moes zijn gekookt, kan de basilicum toegevoegd worden (basilicum altijd aan het einde van een kookproces pas toevoegen voor de beste smaak)

Gesmoorde kip:
ca. 250 gram Biologische kipfilet in plakken
1 grof gehakte rode peper
1 teentje gehakte knoflook
1 grof gesneden rode ui
1 laurierblaadje
peper en zout

Bak de kip heel even aan in een wok. Voeg een klein laagje water toe (ca. 150ml). Doe daar alle ingrediënten bij. Laat het met een deksel op de wok een minuut of 20 pruttelen. 

Lasagne ingredienten:
Gesmoorde kip
Tomatensaus
1 aubergine (de plakken met zout bestrooien, 20 minuten laten liggen, afspoelen en droogdeppen)
1 courgette
2 rode puntpaprika's
1 grote rode ui
2 bollen buffelmozzarella
1 zakje parmezaanse kaas
150 gram gewassen verse spinazie


Snij de groenten in zo lang mogelijke plakken, zodat de lasagne goed op te bouwen is. Leg de plakken aubergine, paprika en courgette 7 minuten onder de gril, zodat deze niet meer rauw zijn als de lasagne wordt opgemaakt. 

Verwarm de heteluchtoven voor op 175 graden.

Het bouwen van de lasagne kan je doen zoals je zelf wilt. Ik heb het als volgt gedaan:
-Dun laagje tomatensaus
-Spinazie
-Aubergine
-vul de gaten ertussen met de kip
-tomatensaus
- Courgette en paprika 
- uienringen
- vul de gaten met spinazie
- mozzarella
- tomatensaus

Plaats de lasagne in het midden van de oven. Verwarm 15 minuten op 175 graden . Verstrooi de parmezaan over de lasagne en doe deze nog eens 10 minuten in de oven bij 200 graden. 

Aangezien iedere oven anders is, raad ik aan om af en toe te checken of het niet te snel gaat.  

ENJOY!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten